Jul i Folkton

Folkkära Jul i Folkton är tillbaka traditionsenligt till jul. Samma artister, som under åtta tidigare jul-turnéer spelat sig igenom Sverige och in i publikens hjärtan, kommer i december 2016 att åka ut för att ge publiken en musikaliskt ojämförlig upplevelse. En konsert som doftar halm och gran, en kväll som sätter glädje, tradition och gemenskap i första rummet.

I Jul i Folkton ingår Ale Möller, en multiinstrumentalist och musikant som målar sitt eget musiklandskap av traditioner från många olika håll, ivrigt påhejad av sin egen nyfikenhet. Lena Willemark, sångerska, röstkonstnär, kompositör och riksspelman på fiol, född och uppvuxen i Älvdalen i nordvästra Dalarna. Esbjörn Hazelius med sin brinnande kärlek och kunskap i irländsk folkmusik, hans sånger och drivna spel på allehanda stränginstrument. Här finns riksspelmannen Lisa Rydberg som alltid haft folkmusiken sida vid sida med den klassiska musiken. Olle Linder är en sällsynt mångsidig musiker; spelar bas och allehanda slagverk.  En mästare på strängar är Roger Tallroth som främst har gjort sig känd för sitt egensinniga spel på tolvsträngad gitarr.

Kolla

Postat den 16 december 2016

Ulf Lundén om Jul i folkton: – Den enda julkonserten du behöver

Jul i folkton firar tio år och gör det med en sällan skådad musikalisk elegans. Du behöver egentligen inga andra julkonserter. Ale Möller, Lena Willemark, Esbjörn Hazelius, Roger Talllroth och Lisa Rydmark bjuder verkligen på äkta vara.

 

Idén att sätta ihop en julkonsert baserad på folkmelodier från vitt skilda håll i världen har visat sig vara både ett konstnärligt och publikmässigt framgångsrecept. I onsdagskväll fick ett fullsatt Kulturhuset tio14 i Falun ta del av den tionde upplagan. Det var faktiskt första gången som Jul i folkton spelade i Dalarnas residensstad. Jag misstänker att man utan vidare hade kunnat ha fler konsertkvällar inför utsålda hus bara i Falun.

Nå, musikanterna vill även i all enkelhet bjuda på folkbildning i ämnet jultraditioner. Det blir, utan att det behöver påtalas, en färd genom olika delar av världen. Den folkliga musiken känner inte till några geografiska gränser. Det sker ett ständigt utbyte mellan olika traditioner. I sällskap med multimusikanten Ale Möller blir julkonserten en hisnande färd via vitt skilda musikaliska redskap. Jag tror det fanns närmare 20 olika sträng- och blåsinstrument på scenen.


Konserten börjar med klingande bjällror och till basspel av Olle Linder. Det är en virvlande start och det går inte att ta miste på en stor och sprudlade spelglädje.


– Vi är otroligt spelsugna, konstaterar Lena Willermark.


Vi får bland annat höra Rävpolska, Klang min vackra vackra bjällra efter Zacharias Topelius dikt ”Respolska”.


Lena Willemark och medmusikanterna gör en mycket drömsk tolkning av Ted Ströms ” Vintersaga”. Den har ju tidigare sjungits av både Monica Törnell och Jerry Williams. Här håller musikanterna nere tempot och bygger sakta upp stämningen. Det är ett oerhört effektfullt arrangemang. ”Vintersaga” omgärdas av ett vackert vemod i folkviseton och Lena Willemark sjunger med stor inlevelse. Hon och Lisa Rydberg bjuder senare i programmet även på fiolspel av bästa märke. Rydberg står också helt solo på scenen och framför en ny låt som är så pass färsk att den ännu inte har fått ett namn. Det är avskalat och hudlöst.


Under första akten passar Lena Willemark även på att läsa Alfred Tennysons Nyårsklockan på älvdalska. Ett språk som det verkligen sjunger om och budskapet är förstås mer aktuellt än någonsin. Vi behöver tusen år av fred i världen nu oavsett vad krigsindustrin hävdar.


Esbjörn Hazelius och Roger Tallroth får också möjligheten att visa vilka fantastiska instrumentalister de är. Olle Linder framför det egna stycket ”Brasilienpolska”. Han berättar om sin kärlek till landet och Rio De Janeiro. Att han skrev låten nästan på en gång när han och familjen kom dit för första gången.


Ale Möller gör förstås flera minnesvärda soloinsatser under kvällen. Han bjuder på finstämt spel på harpa, en koral från Dalarna, till en vildsint tolkning av ”Stilla Natt” på bouzouki. I slutet av konserten får vi höra ”Adams Julsång” på ett blåsinstrument vars ljud starkt påminner om en säckpipa.


Varför Jul i folkton blir så bra är just kombinationen av en mycket bred repertoar, familjärt och underhållande mellansnack samt att musikanterna verkligen gör sina alldeles egna tolkningar av julsånger man annars har hört till leda.


Ulf Lundells ”Snart kommer änglarna att landa” får en helt ny tondräkt och en helt annan innerlighet i Lena Willemarks tolkning. Hennes röst går rakt igenom och bär fram den mycket starka texten på ett helt annorlunda sätt än originalet. Hon vidrör tårkanalerna. Ale Möllers flöjttoner svävar av egen kraft och skapar en ny rymd. Jag bär den sången med mig hem som en dyrbar gåva. En julklapp i förtid. Jul i folkton får gärna fortsätta i minst tio år till.



Postat den 13 december 2016

Recension: Jul i folkton värmde som en välkryddad glögg i vinterkylan

Det är en glimrande föreställning vi får se på UKK när Jul i folkton uppträder denna kalla decemberafton. De sex musikerna på scenen besitter en stor samlad kompetens och talang och skapar magi tillsammans.


Jul i Folkton värmde som en glögg i vinterkylan. (Foto: Morgan Jansson)


Jul i Folkton värmde som en glögg i vinterkylan. (Foto: Morgan Jansson)


De är tionde året de turnerar tillsammans under namnet Jul i folkton. De musikanter som jag talar om är multiinstrumentalisten och visionären Ale Möller, tonkonstnären, sångerskan och riksspelmannen på fiol Lena Willemark, Esbjörn Hazelius som trakterar allehanda stränginstrument, riksspelmannen Lisa Rydberg på fiol, Olle Linder spelar bas och olika slagverk och slutligen gitarrmästaren Roger Tallroth. Även Sofia Karlsson har tidigare ingått i denna grupp men hon är inte med i årets upplaga. Vi får trösta oss med att hon dyker upp på Katalin med Martin Hederos nu på onsdag.


7D2 9753-copy-2


Esbjörn Hazelius (Foto: Morgan Jansson)


Jag räknar innan konserten börjar till ett 20-tal instrument på scenen vilket bådar gott. Vi får sedan se en effektfull entré där flera av artisterna klingar på små bjällror till basspel av Olle Linder. Lisa Rydberg faller in med sin fiol och de sjunger alla tillsammans i en väldigt fin stämsång. De fortsätter med en rungande Rävpolska där "Räven raskar" är en del av melodin. Sedan följer "Klang min vackra bjällra" efter Zacharias Topelius dikt "Respolska" med Lena Willemark på sång. När sedan Esbjörn Hazelius sjunger så påminner hans skånska uttal mig lite om Mikael Wiehes. Lena Willemark reciterar "Nyårsklockan (ring klocka ring)" på älvdalsmål, som låter påfallande likt isländska tycker jag. Det är vackert fast jag bara kan förstå något ord här och där. Ale Möller spelar fint på en flöjt vilket skapar en speciell stämning. Lena Willemark sjunger sedan Monica Törnells Vintersaga och musiken går i ett härligt suggestivt tempo. Det är en av kvällens höjdpunkter för mig, men det finns många sådana. Lena Willemark och Lisa Rydmark "duellerar" lite i ett rungande fiolspel och Ale Möller spelar på något som kallas hackbräde som låter lite som en cittra. Roger Tallroth får sedan en stund i rampljuset då han underhåller oss på sin tolvsträngade gitarr.


7D2 9760-copy-2


Ale Möller. (Foto: Morgan Jansson)


Vid flera tillfällen visas väldigt snygga ljusspel bakom scenen. När Ale Möller fortsätter på Harpa ser nästan bakgrunden ut som några stora kontorsbyggnader. Ale Möller funderar sedan på hur han hade reagerat, när han var en långhårig yngling med elgitarr, om någon hade sagt till honom att han 40 år senare skulle spela harpa till en koralmelodi från dalarna. Han fortsätter sina funderingar om hur det kan vara i paradiset om man kommer dit. De gör en Povel Ramel liknade "Paradiset (är det så vi ska ha det i paradiset)" Olle Linders tamburinsolo när de spelar en brasiliansk julsång är ovanligt och imponerande. Han fortsätter sedan att berätta om när han reste tillsammans med sin familj till Brasilien och bodde i Rio de Janeiros gamla kvarter där han blev inspirerad att skriva musik, det blev Brasilienpolskan som vi härnäst får höra. En härlig och ovanlig polska med lite sambarytmer. Han ackompanjeras främst av Roger Tallroth på gitarr och Lisa Rydberg på fiol. Jag slås av den musikaliska lekfullhet som alla musikerna besitter. De hanterar ju också flera olika instrument var under konsertens gång.


7D2 9788-copy-2


Lisa Rydberg. (Foto: Morgan Jansson)


Ale Möller tackar sponsorn Lampfabriken i Fagerhult, men vi får sedan veta att den är nedlagd för länge sedan. På 50/60-talet när de sökte arbetskraft från Sydeuropa flyttade bland annat ett grekiskt par till Sverige för att arbeta vid lampfabriken. Deras dotter har lärt Jul i Folkton en grekisk julsång som Ale också sjunger på grekiska. Lisa Rydberg spelar sedan ett stycke på sin fiol som är så färskt så det ännu inte har något namn och det är enormt vackert. När musik verkligen berör mig så känner jag ofta en liten tår i ögonvrån och det gör jag nu. De avslutar sedan kvällens första set med en rungande julsång.


7D2 9809-copy-2


Lena Willemark. (Foto: Morgan Jansson)


Efter pausen spelar Ale Möller mungiga till Olle Linders trumma i en annorlunda version av Staffan var en stalledräng. Ale spelar på olika flöjter och blåsinstrument under konsertens gång. Ibland liknar ljudet han får fram en sorts tvärflöjt och vid ett annat tillfälle spelar han på ett blåsinstrument som tillsammans med Lena Willemarks klaviaturspel låter som en säckpipa. Lena Willemark berättar att när hon växte upp i Evertsberg, berättades det att enligt sägnen fick inte barn vara ute på kvällar och nätter mellan jul och nyår för då kunde trollet Glykks ta dem. Hon berättar en liknade norsk sägen och leder därmed in på nästa låt som hon och Lisa Rydberg ska framföra tillsammans och hylla de norska sångerskorna Agnes Buen och Kirsten Bråten Berg. Det är mäktigt när de två plus Esbjörn Hazelius spelar fiol samtidigt. En sträng går av på Lisas fiol ( hon berättar senare att faktiskt alla strängarna gick av)


7D2 9838-copy-2


Olle Linder. (Foto: Morgan Jansson)


Vi får därefter höra Esbjörn Hazelius sjunga den lite countryaktiga Bells are ringing av den amerikanska låtskrivaren och artisten Mary Chapin Carpenter. Lena Willemark och Lisa Rydberg framför en hymn till Maria med klang av medeltida musik. Esbjörn Hazelius försöker att lära oss lite gaeliska och berättar om Irländska traditioner kring jul. Han spelar sedan en irländsk jig som övergår i en reel, i ett rasande tempo, tillsammans med de andra musikerna.Vi får också bland annat höra Lena Willemark sjunga Ulf Lundells fina "Snart kommer änglarna att landa" innan det är dags för extranummer som avslutas med att publiken sjunger körsång tillsammans med artisterna till "Nu tändas tusen juleljus". 7D2 9873-copy-2


Roger Tallroth. (Foto: Morgan Jansson)


Det är verkligen en genuin, varm och innerlig julstämning vi har fått uppleva denna kväll av musiker med stor talang, känsla och ett väldigt fint samspel. Vi har bjudits på mycket omväxlande musik från olika delar av världen med mer eller mindre julkänsla. Deras val av musik känns spännande och väl avvägt och inte alls förutsägbart på något sätt. En mycket trevlig kväll!


Postat den 8 december 2016

Premiäryra när Eskilstuna bjuds på Jul i Folkton

Nu när det mesta av snön smält bort kanske julkänslan kommit av sig lite för de flesta. Det vill folkmusikerna Ale Möller,  Lena Willemark råda bot på. På lördag kväll har deras julkonsert Jul i Folkton premiär på Konserthallen i Eskilstuna.


Jul i Folkton är lite av en långkörare bland alla de julshower som under december månad varje år intar Sveriges scener. Sedan starten 2005 har turnén genomförts nästan varje år med olika musiker ur Sveriges folkmusiker-elit. I år tar Ale och Lena med sig några av Sveriges namnkunnigaste folkmusiker slagverkaren Olle Linder, multimusikern Esbjörn Hazelius, violinisten Lisa Rydberg och gitarristen Roger Tallroth för att sprida julstämning i åtta städer runtom i Sverige. 
Först ut på turnén är Eskilstuna där Konserthallen kommer fyllas till bredden med toner av fiol, mandola, kulningsång och slagverk från hela världen. Här får vi smaka på julens alla sidor, från internationella julklassiker som ”O helga natt” till kanske mer sällsynta julvisor såsom "Vintersaga" av Ted Ström som beskriver flera vinterlandskap i Sveriges avlånga land.  
Den här konserten är ett måste för den som vill uppleva en jul med doft av gran, halm,tidlöshet och tradition, en klassisk folkjul!


Turné


10/12 Eskilstuna, Konserthallen
11/12 Stockholm, Rival
12/12 Uppsalla, UKK
14/12 Falun, Kulturhuset
15/12 Örebro, Konserthuset
16/12 Göteborg, Konserthuset
17/12 Linköping, Konsert och Kongress
18/12 Malmö, Palladium